موشن گرافی اصول تغذیه در سفر

در حال بارگذاری ...ویدیو

17 مهر 1398

الگوی تغذیه ای مناسب و سالم در سفر از جمله مواردی است که با تاکید روی آن می توان سفری لذت بخش و به دور از انواع بیماریها داشت،برای داشتن این مهم بایستی به تهیه یک برنامه غذایی با توجه به مدت سفر، اصول تغذیه ای در سفر، و نکات بهداشت تغذیه ای در سفر توجه شود. تهیه برنامه غذایی سفرنیازمند فاکتورهای مهم و مختلفی است که بتواند همراه با حفظ سلامتی، از هزینه های اضافی جلوگیری کرده و شادابی و نشاط از خوردن در سفر را نیز به افراد بدهد.ازجمله فاکتورهای لازمه تهیه یک برنامه غذایی مطلوب و معقول سفر شامل موارد زیر است : مدت زمان سفر تعداد افراد همراه در سفر ترکیب سنی افراد همراه در سفر شرایط تغذیه ای افراد همراه در سفر (دیابتی ،...) توجه به وضعیت مالی واقتصادی هزینه ی تخصیص یافته برای تغذیه امکانات تغذیه ای مورد دلخواه در مقصد امکانات تغذیه ای در دسترس در مقصد گنجاندن چهار گروه غذایی(نان و غلات، میوه و سبزی‌ها، لبنیات و گوشت) داشتن میان وعده های سالم پس از تهیه برنامه غذایی مناسب توجه نمودن به اصول تغذیه ای از موارد اساسی تغذیه در سفر است. اصول تغذیه ای به این معنی است که در مدت زمان سفر همانند مواقع دیگر از گروه های اصلی و مهم غذایی در حد تعادل و متناسب استفاده شود. که در بیشتر مسافرت ها بعضی از این گروه های غذایی بنابه دلایلی(امکان تهیه محدودتر،تغییر مزاج تغذیه ای افراد با توجه به تغییر مکان و آب و هوا و...) حذف می شوند. آب و نوشیدنی ها (تأمین‌کننده‌ ی آب بدن) می باشند و کاهش مصرف آنها موجب بروز خشکی بدن یا دهیدراتاسیون و بدنبال آن اختلالات دستگاه گوارشی و یبوست می شود.بهترین نوشیدنی آب است. مصرف حدود 6 تا 8 لیوان مایعات در روز. چای، قهوه، و نوشیدنی های کافئین دار چون ادرارآور هستند با مصرف زیاد باعث خروج زیاد آب از بدن شده و موجب برهم زدن تعادل بین الکترولیت های بدن می شوند. نوشابه ها و انواع نوشیدنی های کولادار و نوشیدنی های مصنوعی نیز موجب بروز خشکی بدن یا دهیدراتاسیون شده و با کاهش حرکات دودی روده ها یبوست را به همراه دارند. برای داشتن تعادل و نیازمندی بدن به آب بایستی از مصرف غذاهایی که نیاز به آب را افزایش می‌دهند پرهیز شود:غذاهای با پروتئین بالا انواع کبابها(برای هضم و جذب،نیازمند به آب بیشتر) و کنسروها(نمک موجود در آنها نیز نیازمند آب بیشتر) لبنیات (تأمین‌کننده‌ ی کلسیم بدن) می باشد و کاهش مصرف آنها در سفر ،باعث کمبود کلسیم بدن می شود. ماست ازجمله لبنیاتی مهمی است که از بروز بسیاری از عفونت‌های روده‌ای مولد اسهال جلوگیری می كند و باعث تقویت باکتریهای مفید روده می شود . مصرف حدود 2 تا 3 لیوان شیر یا ماست در روز. میوه‌ها و سبزی‌ها (تأمین‌کننده‌ی ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن) می باشند و اگر در طولانی مدت مصرف آنها کاهش یابد باعث کمبود ویتامین Cو اسید فولیک و فیبر بدن شده و این امر موجب بروز یبوست در سفر می شود. مصرف حداقل 2بار در روز. نان سبوس دار و غلات با سبوس که از غذاهای فیبردار می باشند موجب بروز یبوست می شوند و بایستی همراه آنها آب کافی مصرف شود. انواع شکلات، شیرینی و تنقلات موجب بروز مشكلات گوارشی(درد معده، تهوع، استفراغ)، افزایش انرژی دریافتی و درنتیجه اضافه وزن افراد می شود، بایستی تعادل در مصرف آنها رعایت گردد. افراد مبتلا به فشار خون بالا، چربی خون بالا، دیابت، بیماریهای قلبی و عروقی از مصرف انواع شکلات ، تنقلات، غذاهای سرخ شده، خامه دار پرهیز نمایند، زیاده روی در مصرف باعث بوجود آمدن اختلالاتی در وضعیت سلامتی آنها خواهد شد. رعایت بهداشت و ایمنی تغذیه ای در سفراز بروز خطرات زیاد و احتمالی سلامت افراد در سفر جلوگیری می نماید، بنابراین توجه به این مهم به داشتن سفری لذت بخش کمک شایانی می نماید: قبل از صرف غذا، دست ها را خوب بشویید. آب آشامیدنی خود را از منابع مطمئن تهیه نمایید،تا حد امکان از بطری‌های آماده آب استفاده کنید. از لبنیات و مواد پروتئینی تازه و حتی الامکان استاندارد استفاده کنید،و از مصرف باقیمانده مواد غذایی پاستوریزه كه پس ازباز شدن درب ظرف، در خارج از یخچال نگهداری شده اند خودداری نمایید. در طول سفر از میان وعده های سالم مانند میوه های خشک(خشكبار) و انواع میوه های تازه و شیر به جای چیپس، پفک، نوشابه و ساندیس، لواشک، باقلا، لبو، پیراشکی و سمبوسه استفاده نمایید. برای جلوگیری از ابتلا به بیماریهای انگلی و عفونتهای روده ای ،میوه جات و سبزی ها را قبل از مصرف شسته و ضد عفونی نمایید. تا حد امكان از مصرف سوسیس،كالباس و ساندویچ های آماده پرهیز كنید. از غذاهای آبدار سوپ ها، آش، میوه های آبدار، سبزی های آبدار مثل خیار و گوجه فرنگی و كاهو استفاده نمایید. حدالامکان در طول سفر از مصرف سبزی های خام و سالاد در مكان های عمومی خودداری نمایید. در صورت مسمویت واسهال، حتما مقادیر كافی مایعات بنوشید. همراه غذا از ماست استفاده کنید. ازمصرف مواد غذایی ناآشنا و محلی مانند ماست، پنیر، خامه، دل و جگر که احتمال آلودگی شان زیاد است و مصرف آنها می تواند موجب انتقال انواع بیماریهای عفونی و انگلی اسهال و دیگر مشکلات گوارشی گردد، جدا خودداری کنید. مواد غذایی را از نور و حرارت مستقیم دور نگه دارید.




يادداشت ها (0 مورد)
براي ثبت نظر و مشاركت در گفتگو ،در سايت ثبت نام نمائيد.

نکات تغذیه ای کنسرو ماهی تن
نکات تغذیه ای کنسرو ماهی تن
مدت ويدئو : 4:15
بازدید : 188
خواص کشک
خواص کشک
مدت ويدئو : 05:01
بازدید : 920
گیاه چغندر
گیاه چغندر
مدت ويدئو : 02:14
بازدید : 1021
میزان خواب نوزاد سالم
میزان خواب نوزاد سالم
مدت ويدئو : 02:10
بازدید : 424
نگهداری و مصرف صیفی جات
نگهداری و مصرف صیفی جات
مدت ويدئو : 3:52
بازدید : 175
همه ...
عسل
عسل
مدت پادکست : 1:43
بازدید : 1530
دارچین
دارچین
مدت پادکست : 5:21
بازدید : 780
مصرف میوه در ماه رمضان
مصرف میوه در ماه رمضان
مدت پادکست : 2:07
بازدید : 456
عسل و دارچین
عسل و دارچین
مدت پادکست : 3:06
بازدید : 827
خواص ترنج
خواص ترنج
مدت پادکست : 4:14
بازدید : 542
همه ...
نان ساجی
نان ساجی
تعداد تصوير : 4
بازدید : 8743
فندق
فندق
تعداد تصوير : 4
بازدید : 3044
کشک و خواص آن
کشک و خواص آن
تعداد تصوير : 8
بازدید : 2384
خلاقیت در تغذیه کودکان
خلاقیت در تغذیه کودکان
تعداد تصوير : 12
بازدید : 1440
سیب زمینی سرخ شده
سیب زمینی سرخ شده
تعداد تصوير : 7
بازدید : 1708
همه ...