تغذیه سالمندان

در حال بارگذاری ...ویدیو
8.3

19 فروردين 1398

سالمندی پدیده طبیعی است كه به مرور زمان با تغییرات فیزیولوژیك همراه است. روند این تغییرات در افراد گوناگون یكسان است ولی سرعت انجام آن متفاوت است. در واقع پیری كاهش قوای روانی و جسمی‌ است كه در اثر گذشت زمان روی می‌دهد و یك فرآیند طبیعی از تغییرات مربوط به زمان است كه با تولد شروع شده و در سراسر زندگی ادامه می‌یابد. دوران پس از ?? سالگی را دوران سالمندی می‌نامند.سالمندان از گروه‌‌های آسیب پذیر جامعه هستند كه به مراقبت‌های ویژه نیازمندند. مراقبت از سالمندان به آگاهی‌های فنی و پیچیده نیاز ندارد. اگر اطرافیان، افراد خانواده و فرد سالمند بعضی از نكات را بدانند و رعایت كنند، می‌توان از بسیاری از حوادث ناگواری كه برای سالمندان رخ می‌دهد پیشگیری کرده و شرایطی را فراهم ساخت كه سالمند خود را در خانواده فرد مفیدی احساس كرده و سربار نداند.با توجه به پیشرفت‌های علم پزشكی و بهداشتی، متوسط عمر انسان افزایش یافته است. پیرشدن و سالخوردگی با كاهش تدریجی فعالیت‌های فیزیكی و افزایش بیماری‌های مزمن همراه می‌شود. بهبود تغذیه تا حد زیادی قادر است از بروز این مشكلات پیشگیری كند و یا آنها را تخفیف دهد. به همین دلیل یكی از مسایل مهم سالمندان وضعیت تغذیه آنهاست. نوع تغذیه در دوره سالمندی بسیار مهم است زیرا اضافه وزن، فشارخون بالا، چربی خون بالا و قند خون بالا از مشكلات شایعی هستند كه تغذیه صحیح به كنترل آنها كمك می‌كند. به علاوه با افزایش سن، توده عضلانی و سوخت و ساز بدن كاهش می‌یابد، مصرف غذا كمتر می‌شود و تغییراتی در بدن ایجاد می‌شود كه احتمال سوء تغذیه را بیشتر می‌كند.با یك برنامه غذایی صحیح، می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌ها را كاهش داد. نیازهای تغذیه‌ای به موازات افزایش وزن تغییر می‌كند. ممكن است در این دوره نیاز به برخی از مواد مغذی افزایش یابد در حالی كه نیاز به برخی دیگر افزوده شود. به‌این نیاز‌‌ها در دوره سالمندی اشاره می‌كنیم:نیاز به انرژی با بالارفتن سن كاهش می‌یابد كه این به علت فعالیت بدنی كمتر و كاهش توده عضلانی است. در صورت دریافت مازاد بر نیاز انرژی مشكلات و عوارضی مانند چاقی، فشارخون و بیماری‌های قلبی‌ ‌عروقی برای سالمند ایجاد می‌شود. نیازهای پروتیینی (بر حسب گرم برای هر كیلو گرم وزن بدن) با بالارفتن سن تغییری نمی‌كند ولی اغلب به علت كاهش انرژی دریافتی و تغییر ذایقه به مقدار كافی تامین نمی‌شود. بنابراین باید به تامین مناسب مقدار مورد نیاز پروتئینی در این دوره توجه شود.مانند تمام سنین توصیه می‌شود كه كربوهیدرات بیش از نیمی ‌از انرژی دریافتی را تشكیل دهد. فیبر غذایی به مقدار 20 تا 35 گرم روزانه توصیه می‌شود. سالمندان سالم، می‌توانند حداكثر 30 درصد از كالری روزانه خود را از چربی دریافت كنند. مقدار چربی‌های اشباع نباید بیش از 8 تا 10 درصد انرژی روزانه را تشكیل دهد. باید مقدار كلسترول دریافتی كنترل شود تا مقادیر مصرفی آن زیاد نباشد.توجه به دریافت كافی مایعات در سالمندان از مسایل مهم است. در دوران سالمندی سه تغییر عمده موجب افزایش احتمال كم آبی بدن می‌شود: كاهش حجم آب بدن، كاهش توانایی تغلیظ ادرار به‌وسیله كلیه‌‌ها وكاهش احساس تشنگی علایم كمبود آب در بسیاری از سالمندان ممكن است به صورت خشكی لب‌ها، گود افتادن چشم‌ها، تب، یبوست، كاهش حجم ادرار و تهوع باشد بنابراین توجه به مصرف كافی آب و مایعات در این دوران اهمیت ویژه‌ای دارد. فرد سالمند باید برای جلوگیری از كم آب شدن بدن روزانه حداقل شش تا هشت لیوان مایعات و ترجیحا آب ساده بنوشد.نیاز به ویتامین D ، ویتامین B12 و كلسیم در سالمندان تغییر می‌كند.مشکلاتی كه بر چگونگی تغذیه سالمندان تاثیر می‌گذارند به سه دسته اصلی طبقه‌بندی می‌شوند: مشکلات روحی و روانی، مشکلات مربوط به شرایط زندگی و مشکلات جسمی‌ممکن است سالمند تنها آشپزی بلد نباشد یا از آشپزی کردن خوشش نیاید. ممکن است سالمندانی که در آمد کافی ندارند از عهده خرید مواد غذایی مناسب بر نیایند و نتوانند مخارج لازم برای تهیه یک غذای سالم را بپردازند. اغلب چه به دلیل افزایش سن و چه به دلیل بروز برخی از بیماری‌‌ها توانایی تحرک بدنی در سالمندان کاهش پیدا می‌کند.در چنین شرایطی تلاش برای تهیه غذا ممکن است به کاری سخت تبدیل شود. هم‌زمان با تغییرات ناشی از افزایش سن به ازای هر سال پس از 40 سالگی سوخت و ساز بدن کم می‌شود. به همین دلیل اگر همچنان به خوردن غذا به مقداری که پیش از آن و در دوران جوانی عادت داشته‌اید، ادامه دهید اضافه وزن پیدا خواهید کرد. کم شدن تحرک بدنی این اضافه وزن را تشدید می‌کند.با بالا رفتن سن حس‌‌های بویایی و چشایی ضعیف می‌شوند. ممکن است شما متوجه سوختن غذا نشوید. ممکن است بوی ماندگی غذا را تشخیص ندهید و در معرض مسمومیت غذایی قرار بگیرید. به علاوه ممکن است به همین علت بیشتر از مقدار مورد نیاز ادویه به غذا اضافه کنید در حالی که برای مثال نیاز شما به مصرف نمک در دوران سالمندی بسیار کم شده است.کم شدن اشتها در دوران سالمندی علت‌‌های گوناگونی دارد. احساس تنهایی و افسردگی موجب بی‌میلی نسبت به غذا می‌شود. عوارض جانبی بعضی از دارو‌‌ها که برای بیماری‌‌های خود استفاده می‌کنید می‌تواند علت دیگری برای کاهش اشتهای شما باشد. ممکن است شما طعم غذای رژیمی‌ را که باید استفاده کنید، دوست نداشته باشید و به همین دلیل رغبتی برای مصرف آن نداشته باشید. به دلیل تغییرات دستگاه گوارش اغلب ترشح اسید معده کاهش پیدا می‌کند. کاهش اسید معده هضم و جذب بعضی از ویتامین‌‌ها و املاح مهم با مشکل می‌کند و ممکن است شما به کمبود آنها مبتلا شوید. ویتامین‌‌هایی مانند ویتامین B6 و B12 و اسید فولیک از این گروه هستند. این ویتامین‌‌ها در تامین انرژی و حفظ هوشیاری ذهنی، تامین سلامت سیستم گردش خون و تقویت حافظه نقش اساسی دارند.عوامل روحی و روانی مانند تنهایی و افسردگی بر تغذیه شما اثر می‌گذارند. در بعضی از افراد این مشکلات موجب نخوردن غذا و در بعضی سبب پر خوری می‌شود. اگر از این بابت فشار روحی احساس می‌کنید با یک متخصص مشورت کنید.




يادداشت ها (0 مورد)
براي ثبت نظر و مشاركت در گفتگو ،در سايت ثبت نام نمائيد.

خونریزی در سنین باروری
خونریزی در سنین باروری
مدت ويدئو : 06:33
بازدید : 1780
سلامت قلب
سلامت قلب
مدت ويدئو : 04:17
بازدید : 1339
موشن گرافیک اشعه ایکس
موشن گرافیک اشعه ایکس
مدت ويدئو : 4:48
بازدید : 95
نفخ شکم
نفخ شکم
مدت ويدئو : 04:20
بازدید : 545
سوءهاضمه
سوءهاضمه
مدت ويدئو : 2:22
بازدید : 47
همه ...
آب آهن تاب
آب آهن تاب
مدت پادکست : 1:55
بازدید : 411
انواع خال
انواع خال
مدت پادکست : 4:01
بازدید : 1237
خونریزی زیر ملتحمه
خونریزی زیر ملتحمه
مدت پادکست : 2:00
بازدید : 306
استیبوگلوکونات سدیم
استیبوگلوکونات سدیم
مدت پادکست : 3:25
بازدید : 216
زرد زخم‌
زرد زخم‌
مدت پادکست : 4:05
بازدید : 377
همه ...
داروی ایبوپروفن 400
داروی ایبوپروفن 400
تعداد تصوير : 4
بازدید : 3130
ناخنک چشم
ناخنک چشم
تعداد تصوير : 4
بازدید : 6435
بیماری پوستی ملیکا
بیماری پوستی ملیکا
تعداد تصوير : 16
بازدید : 1075
نکروز استخوان
نکروز استخوان
تعداد تصوير : 4
بازدید : 6436
مفنامیک اسید 250
مفنامیک اسید 250
تعداد تصوير : 2
بازدید : 3434
همه ...