آواهای عروسی بختیاری

در حال بارگذاری ...پادکست

25 بهمن 1393

از اوازهای شیرین و دل انگیز بختیاری اواهای عروسی می باشند که بار اصلی ان بر عهده زنان می باشد این اوا ها دارای ریتم تند می باشند شادیانه های آوازی بختیاری ها از منظری یک موسیقی زنانه به حساب می آید ولی این عنوان با آنچه که در جوامع شهری امروز، تحت عنوان موسیقی زنانه می شناسیم، تفاوت بسیار دارد. هر چند موسیقی و رقص در بین اقوام ایرانی زن و مرد نمی شناسد اما از جهت خاستگاه و اجرای آن می توان نوعی جنسیت را قائل شد. برای مثال چوب بازی در ایل بختیاری یک بازی کاملاً مردانه است و زنان تنها تماشاگر آن هستند که گهگاه با اجرای "کل" شوری به جمعیت می پراکنند. نقطه مقابل این آیین موسیقایی، آوازهای زنان در چادر یا اتاق عروس می باشد که در آن برای مردان نقشی متصور نیست و ایشان تنها می توانند نظاره گر این نوع آوازها باشند و احیاناً در مواردی، زنان را همراهی کنند. بنابراین زنانه و مردانه بودن موسیقی در بین بختیاری ها صرفاً بر اساس نقشی است که آنها در به اجرا درآوردن یک نوع موسیقی خاص بر عهده می گیرند. در نتیجه می گوییم موسیقی آوازی شادمانی بختیاری ها، زنانه است چون صرفاً توسط جمعیت زنان شکل می گیرد. دختران بختیاری در عروسی نکته دیگر در خصوص آوازهای شادمانی بختیاری ها، کاربرد گستره واژه "گل" می باشد. ترانه های بسیاری با این واژه و ترکیبات مشتق از آن وجود دارند که همگی حکایت از علاقه این مردم به گل می کند. در بسیاری موارد توصیف یار نیز با استفاده از واژه گل صورت می پذیرد. شاید در یک نگاه گذرا به فرهنگ های قومی ایران، رتبه اول توجه به گل در ادبیات عامه، از آن بختیاری ها باشد. برای نمونه می توان به این واژگان در فرهنگ بختیاری اشاره کرد: گل، گلمی، آهای گل، آهای گلی، یارم ای گل، گلم ای گل، گلی گلی، دی گل، های گلمی، گل گلبند حنا و ... آهای گلی (Ahay goley): جزو ناب ترین آوازهای بختیاری می باشد و در تمام مناطق بختیاری نشین رواج دارد. مضمون اشعار بیشتر در وصف عروس و داماد است و نام عروس و داماد و فامیل هایشان در متن اشعار گنجانده می شود که این بستگی به مجری آواز دارد. اگر از فامیل های عروس باشد، علاوه بر نام عروس وداماد بیشتر از نام فامیل های عروس یاد می کند و اگر مجری از فامیل های داماد باشد، بیشتر طرف فامیل های داماد را می گیرد. "آهای گلی" شکل های مختلف با عنوان هایی نظیر "آهای گل" ، "یارم ای گلی" ، "گلی گلی" و "گلم ای گل" دارد که همگی در ریتم شش هشتم مشترکند و تنها ملودی هایشان از منطقه ای به منطقه دیگر تفاوت دارد. آوازها کاملاً بداهه هستند و توسط زنانی که به "بیت خوان" معروفند، اجرا می شوند. تعداد این زنان خنیاگر در هر طایفه ای زیاد است و بنابراین در یک جشن عروسی به نوبت آواز می خوانند. جمعیت حاضر نیز در پایان هر بند آوازی به صورت موسیقایی عبارت "آهای گل" را در پاسخ به آواز تکخوان، می خوانند.


يادداشت ها (0 مورد)
براي ثبت نظر و مشاركت در گفتگو ،در سايت ثبت نام نمائيد.
 
ترانه های شیردوشی
ترانه های شیردوشی
مدت ويدئو : 05:02
بازدید : 592
مافه
مافه
مدت ويدئو : 03:15
بازدید : 856
هوره چر
هوره چر
مدت ويدئو : 03:37
بازدید : 6782
نقری
نقری
مدت ويدئو : 02:07
بازدید : 956
ترانه های گله چرانی
ترانه های گله چرانی
مدت ويدئو : 05:10
بازدید : 540
همه ...
مثنوی عشق
مثنوی عشق
مدت پادکست : 5:15
بازدید : 1723
رود بی نقص دیی
رود بی نقص دیی
مدت پادکست : 3:56
بازدید : 728
چل سرو
چل سرو
مدت پادکست : 1:38
بازدید : 671
مرغ سحر
مرغ سحر
مدت پادکست : 5:08
بازدید : 1547
گویش اردستانی
گویش اردستانی
مدت پادکست : 5:04
بازدید : 1861
همه ...
پیانو
پیانو
تعداد تصوير : 12
بازدید : 936
آکاردیون
آکاردیون
تعداد تصوير : 12
بازدید : 1224
جشنواره سراسری دف نوازی
جشنواره سراسری دف نوازی
تعداد تصوير : 20
بازدید : 1843
ساز رباب (کمانچه)
ساز رباب (کمانچه)
تعداد تصوير : 12
بازدید : 7723
اجرای نمایش فصل شیدایی
اجرای نمایش فصل شیدایی
تعداد تصوير : 24
بازدید : 1747
همه ...