بیننده گرامی، شما هم می توانید عکس ها و آثار صوتی و تصویری مورد علاقه خود را در نگاه به اشتراک بگذارید. لطفا از اینجا
(http://negahmedia.ir/member)
شروع کنید

خانه | شهر ها | روستاها | اماکن زیارتی | اماکن تاریخی | جاذبه های طبیعی | موزه ها | فرهنگ محلی | صنایع دستی | مشاهیر استان



استان خوزستان / اماکن تاریخی / پل سفید اهواز

بازدید : 1003
12 آذر 1393
100 / -9.2
 

پل سفید اهواز یا پل معلق نام یکی از پل‌های شهر اهواز است که یکی از نمادهای این شهر نیز محسوب می‌شود. این پل در سال ۱۳۱۵ خورشیدی بر روی رودخانهٔ کارون ساخته شده‌است که دارای دو قوس بتنی ۱۲ و ۲۰ متری است. كمتر از پنجاه سال از احداث و افتتاح پل بروكلین پل فلزی جهان می‌گذشت كه در شهر اهواز پایه‌های پل فلزی معلق بنا گذاشته شد. از جمله روایات مربوط به احداث پل، می‌گویند مهندسی آلمانی به اتفاق همسرش كه مهندس نیز بود شروع به ساختمان پل كرد و كار را تا مرحله سوار كردن یكی از هلالی‌ها با موفقیت پیش برد، ولی انگلیسیهای حاكم بر شركت نفت در آن زمان – لوازم و ادواتی كه در اختیار سازنده پل گذارده بودند از جمله جرثقیلی كه با آن هلالی اول را بالا كشیده و مهار كرده بود، پس گرفتند كه این عمل انگلیسیها باعث دق كردن و مرگ مهندس آلمانی، سازنده پل شد. ولی بعد از چندی، سرانجام زن مهندس آلمانی كمر همت بست و با ابتدایی‌ترین وسایل ممكن آن زمان و بكار گرفتن چند دوبه بجای جرثقیل، هلالی دوم را بر اسكلت پل سوار كرد و ساختمان آنرا بپایان رسانید و پل را آماده تحویل و بهره‌برداری كرد. نحوه بسته شدن قرارداد و چگونگی اجرای پل: در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۱۲ از طرف ریاست اداره بهره‌برداری راه‌آهن ناحیه جنوب اهواز (اریک کسوندسن) و معاونت فنی و مهندسی سیف‌الله‌خان مشاور پروژه ساختمان، یک پل جدید بر روی رود کارون جهت عبور و مرور اهالی شهر اهواز در یازده صفحه به وزارت کل طرق و شوارع داده و سه محل برای احداث پل پیشنهاد گردید. تا این زمان تنها پل معلق بر روی رودخانه کارون پل فلزی راه آهن (پل سیاه) بود که برای اتصال راه‌آهن سراسری به بندر شاپور در سال ۱۳۰۸ احداث شده‌است. در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۱۳ قراردادی در ۱۲ ماده بین میرزا علی‌خان منصور وزیر طرق و شوارع ایران و اسکارلیندال نماینده شرکت سوئدی سونسکاانتر پرناداکتی پولاکت منعقد و طبق قرارداد مسئولیت ساختمان پل کارون اهواز و امتحان زمین و تهیه نقشه‌های اصلی به شرکت مذکور که به اختصار (سنتاب) نامیده می‌شدواگذار گردید، کل هزینه عملیات مربوط به پل کارون که بایستی به موجب قرارداد پرداخت می‌شد، مجموعاً پنج‌میلیون و هفتصد و هشت هزار ریال برآورد گردید. که پرداخت آن طی ۱۲ فقره چک به عهده بانک ملی ایران واگذار گردید. فولاد مورد نیاز و سایر مصالح و لوازم ساختمان پل از طرف شرکت سنتاب پس از تایید رسمی سفارت ایران در استکلهم به کشور سوئد داده شد. بر اساس ماده ۳ این قرارداد انجام کار بعد از تصویب نقشه‌های تفصیلی و امضاء قرارداد بیست ماه تعیین گردید و طبق شش ماه شرکت سنتاب موظف بود یکنفر نماینده با اختیارات تام برای مذاکرات و تصمیمات مربوط به امور ساختمان در محل کار تعیین نمایند و در همین بند از قرارداد اداره راةآهن جنوب نیز نماینده وزارت طرق و شوارع به منظور نظارت در اجرای عملیات ساختمانی، طبق نقشه‌های مصوب معرفی گردید. یک ماه بعد از تاریخ ۲۰ مرداد ۱۳۱۳ گونتربرگ از طرف شرکت سنتاب به سمت ریاست ساختمان پل اهواز منصوب و بعنوان نماینده شرکت مذکور به اهواز اعزام شد. مهندس سیف‌الله‌خان مشاور از طرف وزارت طرق و شوارع به نمایندگی انتخاب شد. در اوایل مهرماه ۱۳۱۳ موقعیت خط وسط پل بر روی رود کارون تعیین و در دوم شهریور همان ماه به منظور استحکام زمین برای شالوده ریزی پایه‌های پل از شرکت نفت درخواست وسایل حفاری شده که در اواخر همین ماه یعنی در ۲۸ مهرماه ۱۳۱۴ اولین پی‌کنی آن آماده گردید و تا ۲۰ بهمن‌ماه همان سال پنج پایه از هفت پایه اصلی پل بر اساس طرح (ک. لوبرک استاد فرهنگستان استکهلم) پی‌کنی و بتون‌ریزی شد. در ماههای اردیبهشت و تیر ماه سال ۱۳۱۴ دو پایه باقیمانده آن تکمیل شد. فطعات فلزی پل که در کارخانه «مولارک استاد» سوئد ساخته گردید بهم متصل، سپس از «دوبه» راه‌آهن بوسیله جرثقیل کشتی فلورستان متعلق به کمپانی استریل در روز ۱۸ مرداد ۱۳۱۴ اولین قطعه آهن پل فلزی اهواز بالا کشیده شد. در ۱۲ مرداد ۱۳۱۵ بتون‌ریزی سرتاسری پل به پایان رسید و در ۱۵ مرداد آسفالت سطح اتومبیل روی پل آغاز شد و در ۲۴ مرداد همان سال ضمن شروع سیم کشی برق جهت روشنایی پل از سوی شرکت سنتاب اعلام شد که پل اهواز ۱۴ روز دیگر برای تحویل حاضر می‌شود. در اوایل مهرماه 1313 موقعیت خط وسط پل بر روی رود كارون تعیین و در دوم شهریور همان ماه به منظور استحكام زمین برای شالوده ریزی پایه‌های پل از شركت نفت درخواست وسایل حفاری شده كه در اواخر همین ماه یعنی در 28 مهرماه 1314 اولین پی‌كنی آن آماده گردید و تا 20 بهمن‌ماه همان سال پنج پایه از هفت پایه اصلی پل بر اساس طرح (ك. لوبرك استاد آكادمی استكهلم) پی‌كنی و بتون‌ریزی شد. در ماههای اردیبهشت و تیر ماه سال 1314 دو پایه باقیمانده آن تكمیل شد. فطعات فلزی پل كه در كارخانه «مولارك استاد» سوئد ساهته گردید بهم متصل، سپس از «دوبه» راه‌آهن بوسیله جرثقیل كشتی فلورستان متعلق به كمپانی استریل در روز 18 مرداد 1314 اولین قطعه آهن پل فلزی اهواز بالا كشیده شد. در 12 مرداد 1315 بتون‌ریزی سرتاسری پل به پایان رسید و در 15 مرداد آسفالت سطح اتومبیل روی پل آغاز شد و در 24 مرداد همان سال ضمن شروع سیم كشی برق جهت روشنایی پل از سوی شركت سنتاب اعلام شد كه پل اهواز 14 روز دیگر برای تحویل حاضر می‌شود. آزمایش پل چهار ساعت و نیم به درازا كشید و سرانجام ده و نیم روز در 30 شهریور 1315 با بیش از هفت ماه تأخیر با ضمانت بیست و چهار ماهه و عمر مفید پنجاه ساله به ناحیه راه‌آهن جنوب تحویل داده شد. سپس در تاریخ پانزده آبانماه 1315 افتتاح و با رعایت اینكه: 1-در موقع عبور، بیش از یك ماشین روی پل در حركت نباشد. 2-چند درشكه پشت سرهم روی پل در حركت نباشد. 3-سرعت حداكثر اتومبیل روی پل 5 كیلومتر در ساعت باشد. و بنابراین ارتباط عبور و مرور اهالی از شهر قدیم اهواز به شهر جدید آغاز شد.

کلمات کليدي :
يادداشت ها (0 مورد)
براي ثبت نظر و مشاركت در گفتگو ،در سايت ثبت نام نمائيد.
 
آتشکده جاویدان
آتشکده جاویدان
مدت پادکست : 4:58
بازدید : 1147
سازه‌های آبی شوشتر
سازه‌های آبی شوشتر
مدت پادکست : 5:25
بازدید : 1171
اشکفت سلمان
اشکفت سلمان
مدت پادکست : 5:31
بازدید : 1628
آرامگاه قیصر امین پور
آرامگاه قیصر امین پور
تعداد تصوير : 8
بازدید : 1775
خانه مرعشی
خانه مرعشی
تعداد تصوير : 16
بازدید : 1253
خانه مستوفی
خانه مستوفی
تعداد تصوير : 14
بازدید : 4977
بازار قدیم دزفول
بازار قدیم دزفول
مدت ويدئو : 04:15/1
بازدید : 4182
پل سفید هلالی
پل سفید هلالی
مدت ويدئو : 04:37/1
بازدید : 1539
حمام بکان
حمام بکان
تعداد تصوير : 20
بازدید : 1464
قنات گلوگرد
قنات گلوگرد
مدت پادکست : 5:00
بازدید : 2798


گنبد جبلیه کرمان
گنبد جبلیه کرمان
تعداد تصوير : 12
بازدید : 1435
کاروانسرای محمدآباد
کاروانسرای محمدآباد
مدت ويدئو : 05:17/1
بازدید : 748
قلعه سمیران
قلعه سمیران
مدت ويدئو : 05:11/1
بازدید : 1562
گمرک میرجاوه
گمرک میرجاوه
مدت ويدئو : 3:36/1
بازدید : 132
قلعه دم‌دم
قلعه دم‌دم
مدت ويدئو : 05:29/1
بازدید : 2173