سازهای محلی خراسان جنوبی

در حال بارگذاری ...پادکست
0.8

29 شهريور 1393

ابزارهای موسیقی در فرهنگ مردم خراسان جنوبی جایگاه ویژه ای دارند . به طور کلی سازهایی که در استان خراسان جنوبی استفاده می شود به سه دسته کلی « سازهای زهی ، سازهای کوبه ای و سازهای بادی » تقسیم می شوند . الف ) سازهای زهی که عبارتند از : 1) « دوتار » : ساز دوتار از سازهایی است که عمومیت خیلی زیادی دارد و در همه جای استان خراسان جنوبی رایج است . سازی است از خانواده سازهای دسته بلند که با پنجه نواخته می شود . ساز دوتار همراهی کننده آوازهای فراقی ، داستان هایی که به حالت موسیقیایی در منطقه اجرا می شده است ، بوده و در طول تاریخ همواره در کنار آوازهای خراسان جنوبی وجود داشته است . 2 ) به جهت همجواری با استان سیستان و بلوچستان ، « ساز قیچک » هم در استان خراسان جنوبی اجرا می شود و جزو سازهای زهی آرشه ای است . 3) بر اساس نغمات محلی که در موسیقی استان وجود دارد « ساز کمانچه » هم در استان خراسان جنوبی وجود دارد که جزو سازهای زهی آرشه ای است . ب ) سازهای بادی که عبارتند از : 1 ) « سرنا یا سورنای » که به معنای نای شادمانی است ، یعنی رواج عمده ای که ساز سورنا در خراسان جنوبی دارد به دلیل حضور در آیین های سور است و کارکرد دیگری که ساز سرنا از گذشته تا حال داشته است این بوده که نغمات حماسی را با این ساز اجرا می کردند . 2) « قوشمه یا قوش نی » یکی دیگر از سازهایی است که در استان خراسان جنوبی وجود دارد و بیشتر در مراسم های سور یا جشن هایی که از گذشته بوده ، حضور داشته است . ج ) سازهای کوبه ای یا پوستی که شامل چند ساز بدین شرح است : 1) « دهل » : دهل همیشه به جهت حفظ ریتم همراهی کننده ساز سرنا بوده چه در آهنگ های رزمی و چه در آهنگ های بزمی . در حرکات آیینی که هنرمندان انجام می دهند دهل باید باشد تا آنان بتوانند ریتم حرکت را بگیرند و گروه بتواند هماهنگ تر این کار را انجام دهد . 2 ) « دایره » : سازی است که در استان خراسان جنوبی وجود داشته و بیشتر به جهت حضور در بخش موسیقی بانوان استان به کار رفته که به آن پادایرگی می گویند که بیشتر موسیقی آیین های سور و جشن بوده که از گذشته استفاده می شده است . مثلا در مراسم جشن عروسی بسیاری از آوازهایی که مربوط به لباس پوشاندن داماد و یا به تخت نشاندن عروس بوده و یا مراسم هایی که در جشن های عروسی اجرا می شده است ، خانم ها با دایره یک سری آوازهای خاص را می خواندند . 3) « نی » : جزو سازهای بادی است که بیشتر آوازهای چوپانی یا شبانی را با آن اجرا می کردند و ساز نی همواره یار چوپانانی بوده است که در دل شب و در تنهایی خویش از این ساز استفاده می کردند و به نوعی غم و دردی که در وجودش بوده را با ساز نی ابزار می کرده است .


يادداشت ها (1 مورد)
براي ثبت نظر و مشاركت در گفتگو ،در سايت ثبت نام نمائيد.
 
ghafoormusic [ 14 دي 1393 ]
کارشناس خودشو کشت تا بگه برخی سازها متعلق به خراسانه و نه تنها خراسان جنوبی اما شما اصرار دارید لفظ خراسان جنوبی رو القا کنید.
سلام و زیارت شاهچراغ
سلام و زیارت شاهچراغ
مدت ويدئو : 01:23
بازدید : 15031
ساز رباب
ساز رباب
مدت ويدئو : 4:45
بازدید : 249
موسیقی قشقایی
موسیقی قشقایی
مدت ويدئو : 4:36
بازدید : 1545
نی باز
نی باز
مدت ويدئو : 01:35
بازدید : 1095
لالایی  بختیاری
لالایی بختیاری
مدت ويدئو : 05:00
بازدید : 4613
همه ...
سه تار
سه تار
مدت پادکست : 2:11
بازدید : 997
ترانه زن عشایر هنگام تهیه قرقروت
ترانه زن عشایر هنگام تهیه قرقروت
مدت پادکست : 3:53
بازدید : 1520
گویش های سمنان
گویش های سمنان
مدت پادکست : 4:30
بازدید : 982
موسیقی سنتی ایران
موسیقی سنتی ایران
مدت پادکست : 2:41
بازدید : 2238
هامین
هامین
مدت پادکست : 5:10
بازدید : 669
همه ...
دمام
دمام
تعداد تصوير : 16
بازدید : 46
ساکسوفون
ساکسوفون
تعداد تصوير : 12
بازدید : 916
قیچک
قیچک
تعداد تصوير : 8
بازدید : 2459
ساز دهنی
ساز دهنی
تعداد تصوير : 12
بازدید : 1224
نوازنده محلی
نوازنده محلی
تعداد تصوير : 1
بازدید : 1829
همه ...