سازهای محلی خراسان جنوبی

در حال بارگذاری ...پادکست
1.2

29 شهريور 1393

ابزارهای موسیقی در فرهنگ مردم خراسان جنوبی جایگاه ویژه ای دارند . به طور کلی سازهایی که در استان خراسان جنوبی استفاده می شود به سه دسته کلی « سازهای زهی ، سازهای کوبه ای و سازهای بادی » تقسیم می شوند . الف ) سازهای زهی که عبارتند از : 1) « دوتار » : ساز دوتار از سازهایی است که عمومیت خیلی زیادی دارد و در همه جای استان خراسان جنوبی رایج است . سازی است از خانواده سازهای دسته بلند که با پنجه نواخته می شود . ساز دوتار همراهی کننده آوازهای فراقی ، داستان هایی که به حالت موسیقیایی در منطقه اجرا می شده است ، بوده و در طول تاریخ همواره در کنار آوازهای خراسان جنوبی وجود داشته است . 2 ) به جهت همجواری با استان سیستان و بلوچستان ، « ساز قیچک » هم در استان خراسان جنوبی اجرا می شود و جزو سازهای زهی آرشه ای است . 3) بر اساس نغمات محلی که در موسیقی استان وجود دارد « ساز کمانچه » هم در استان خراسان جنوبی وجود دارد که جزو سازهای زهی آرشه ای است . ب ) سازهای بادی که عبارتند از : 1 ) « سرنا یا سورنای » که به معنای نای شادمانی است ، یعنی رواج عمده ای که ساز سورنا در خراسان جنوبی دارد به دلیل حضور در آیین های سور است و کارکرد دیگری که ساز سرنا از گذشته تا حال داشته است این بوده که نغمات حماسی را با این ساز اجرا می کردند . 2) « قوشمه یا قوش نی » یکی دیگر از سازهایی است که در استان خراسان جنوبی وجود دارد و بیشتر در مراسم های سور یا جشن هایی که از گذشته بوده ، حضور داشته است . ج ) سازهای کوبه ای یا پوستی که شامل چند ساز بدین شرح است : 1) « دهل » : دهل همیشه به جهت حفظ ریتم همراهی کننده ساز سرنا بوده چه در آهنگ های رزمی و چه در آهنگ های بزمی . در حرکات آیینی که هنرمندان انجام می دهند دهل باید باشد تا آنان بتوانند ریتم حرکت را بگیرند و گروه بتواند هماهنگ تر این کار را انجام دهد . 2 ) « دایره » : سازی است که در استان خراسان جنوبی وجود داشته و بیشتر به جهت حضور در بخش موسیقی بانوان استان به کار رفته که به آن پادایرگی می گویند که بیشتر موسیقی آیین های سور و جشن بوده که از گذشته استفاده می شده است . مثلا در مراسم جشن عروسی بسیاری از آوازهایی که مربوط به لباس پوشاندن داماد و یا به تخت نشاندن عروس بوده و یا مراسم هایی که در جشن های عروسی اجرا می شده است ، خانم ها با دایره یک سری آوازهای خاص را می خواندند . 3) « نی » : جزو سازهای بادی است که بیشتر آوازهای چوپانی یا شبانی را با آن اجرا می کردند و ساز نی همواره یار چوپانانی بوده است که در دل شب و در تنهایی خویش از این ساز استفاده می کردند و به نوعی غم و دردی که در وجودش بوده را با ساز نی ابزار می کرده است .


يادداشت ها (1 مورد)
براي ثبت نظر و مشاركت در گفتگو ،در سايت ثبت نام نمائيد.
 
ghafoormusic [ 14 دي 1393 ]
کارشناس خودشو کشت تا بگه برخی سازها متعلق به خراسانه و نه تنها خراسان جنوبی اما شما اصرار دارید لفظ خراسان جنوبی رو القا کنید.
موسیقی آیینی محلی
موسیقی آیینی محلی
مدت ويدئو : 3:32
بازدید : 205
آواهای ساربانی
آواهای ساربانی
مدت ويدئو : 05:10
بازدید : 439
کیچول
کیچول
مدت ويدئو : 03:15
بازدید : 1122
بیت سیدوان
بیت سیدوان
مدت ويدئو : 5:14
بازدید : 965
آوای کندوداران
آوای کندوداران
مدت ويدئو : 05:30
بازدید : 374
همه ...
نقالی
نقالی
مدت پادکست : 1:10
بازدید : 807
پدم
پدم
مدت پادکست : 1:06
بازدید : 1859
آوای سمنو پزان
آوای سمنو پزان
مدت پادکست : 3:15
بازدید : 1061
آوای چوپانی
آوای چوپانی
مدت پادکست : 4:59
بازدید : 1256
آب در فرهنگ قوم بختیاری
آب در فرهنگ قوم بختیاری
مدت پادکست : 2:46
بازدید : 796
همه ...
سنتور
سنتور
تعداد تصوير : 12
بازدید : 1548
ساز دهنی
ساز دهنی
تعداد تصوير : 12
بازدید : 1200
ارگ
ارگ
تعداد تصوير : 8
بازدید : 1259
ساکسوفون
ساکسوفون
تعداد تصوير : 12
بازدید : 899
جشنواره سراسری دف نوازی
جشنواره سراسری دف نوازی
تعداد تصوير : 20
بازدید : 1837
همه ...