بیننده گرامی، شما هم می توانید عکس ها و آثار صوتی و تصویری مورد علاقه خود را در نگاه به اشتراک بگذارید. لطفا از اینجا
(http://negahmedia.ir/member)
شروع کنید

خانه | شهر ها | روستاها | اماکن زیارتی | اماکن تاریخی | جاذبه های طبیعی | موزه ها | فرهنگ محلی | صنایع دستی | مشاهیر استان



بازدید : 2133
11 فروردين 1393
100 / -6.5
 

قلعه حکومتی «سنه دژ» که به دستور شاه صفی صفوی توسط سلیمان خان والی کردستان مشرف بر روستای «سنه» احداث گردیده بود را میتوان شالوده اصلی شهر سنندج دانست. در منابع تاریخی کردستان می ‏خوانیم: « خانه پاشا » حاکم تحت امر دولت عثمانی که به جهت ضعف حکومت مرکزی ایران از کرکوک به کردستان تاخته، علیقلی خان ـ والی کردستان ـ را مجبور به عزیمت به اصفهان می گرداند، در طول مدت حکمرانی اش در کردستان، مسجد و مدرسه ای بزرگ و دو مناره رفیع را در شهر سنندج برپا می سازد، لیکن پس از پایان حکمرانی وی و پسرش این بناها به دست والیانی که پادشاهان صفوی منصوب کرده بودند، تخریب می شود. سرانجام امان الله خان ـ والی بزرگ کردستان ـ با بر کندن دو مناره رفیع آن این بنا را کاملاً ویران می کند. به استناد دیگر مدارک تاریخی به قرینه می توان دریافت که این بنا بر شالوده مسجدی که در عهد صفویه ـ با انتخاب سنندج به عنوان مرکز حکومتی کردستانات ـ احداث گردیده بود بنا نهاده شد و دو مناره یادشده نیز درست برجای مناره های مسجد صفوی، یعنی مکان فعلی مسجد دارالاحسان استوار گردیده بودند. مسجد دارالاحسان که به «مسجد جامع» نیز شهرت دارد، به دستور «امان الله خان» والی بزرگ کردستان در سال 1228 هجری، در زمان حکومت فتحعلیشاه قاجار احداث گردیده است. این بنا مجموعه ای است مشتمل بر مسجد و مدرسه‏ ای که در دوران رونق خود دار العلمی معتبر در ایران بوده است. ساخت و سازه بنا: سنندج دومین شهر بزرگ کرد نشین ایران، مرکز استان کردستان در غرب ایران است. اشتیاق به فرایض دینی و نیازهای دینی ، مذهبی مردمان این دیار سبب شد که مسجدی در مقیاسی وسیع تر اما با سبک و سیاق معماری اسلامی در پناه مسجد جامع تاریخی سنندج احداث گردد. سبک و سیاق معماری مسجد کاملا از ترکیب ساخت و ساز عمارت قدیمی پیروی می کند. مسجد اکنون برروی یک کرسی چینی(سکو) متصل به خیابان قرار دارد و دسترسی به آن از طریق چند پله از سمت خیابان امکان پذیراست؛ درحالی که معمولاً مساجد قدیمی شهرهای دیگر به دلایل ساخت و سازهای شهری جدید، عموماً در سطح پایین تری از خیابان و کوچه های پیرامون واقع شده اند. این امر نشانگر اهمیت توجه به مکان یابی ساخت مسجد در جایگاهی مناسب است و نشان می دهد که فیزیک و توپوگرافی شهری سنندج این امر را میسر ساخته است که مسجد در نقطه ای قرار گیرد که با گذشت حداقل بیش از دو سده از زمان ساخت مسجد جامع قدیم و احداث صحن جدید ، بالاتر از سطح خیابان اصلی مقابل آن قرارگیرد. بنای جدید در چهار طبقه احداث ، و به سیاق معماری دوران صفویه از ایوان و صحن ورودی برخوردار است. و در روزهای خاص و جمعه تمامی طبقات مملو از جمعیت می شود. نمای مسجد با آجر کاری اصفهان پوشیده شده است و مسجد دارای دو مناره بسیار رفیع است که بر بلندای آن هر نقطه از شهر قابل رویت است. و در ساعت شرعی صدای اذان به این ترتیب برای بخش عمده ای از مردم قابل شنیدن است. در ورودی مسجد آیاتی از قرآن به وسیله کاشیکاری که از جمله صنایع تزئینی ایرانیان ؛علی الخصوص در اماکن مذهبی و دینی است، بر روی درب های اصلی صحن مسجد نصب شده است. درب اصلی مسجد در پیشانی ورودی بنا قرار گرفته و مدخلی ست برای ورود به صحن داخلی. در یک سوی مسجد پنجره های در مسیر نور صبحگاهی قرار دارد و در وسط مسجد پنجره های در مجاور نور ظهر و در سوی غربی مسجد پنجره های رو به نور عصر قرار دارد، که در کنار این پیش بینی ها نور گیر مرکزی صحن تعبیه شده که در تمام ساعات طول روز نور را به داخل هدایت می کند، که این اهمیت نور در معماری ایرانی را مورد تاکید قرار می دهد. صحن جدید مسجد دار الاحسان از هفتاد و پنج ستون اصلی تشکیل شده است. ستون های بنا با نمای حجاری و به شکل شیارهایی طولی سقف و کف طبقات را بهم متصل می کنند. این سبک طراحی های منحصر به فرد به دورانی از معماری اسلامی در ایران برمی گردد، که بعدها مورد توجه دیگر کشورهای اسلامی دنیا علی الخصوص در آسیای میانه واقع گردید. انضباط بصری ستون های مسجد در نوع خود نیز بسیار جالب توجه است. سر ستون های مسجد به سبک چینش های آهکی ، ترکیبی ست از گره های کوتاه و شیارهای کوچک که پیوندی را میان سقف و انتهای ستون برقرار کرده. آب همواره در آموزه های دینی و اسلامی نماد طهارت و پاکی بوده است. در فضای میانی مسجد حوضچه آبی که در وسط آن فواره ای هم طراحی شده شکوهی ویژه به صحن داخلی مسجد داده، بطوری که در ساعات طول روز با نور، نورگیر مرکزی ترکیبی زیبا از رنگ و نور مقابل دیدگان نماز گزاران قرار می دهد. به کار گیری گسترده آیات قرآنی در این مسجد نشانگر توجه خاص بانی بنا، به این امر است. این مسئله در داخل مسجد مضاعف شده است. دیوارها، پایه ها و سر ستون های فضای داخل مسجد تا ارتفاعی معین با آیات قرآنی تزیین شده است. آیاتی از سوره های مختلف قرآن در نمای داخلی و بیرونی ایوان روبه قبله نوشته شده است. ایوان جنوبی نیز از نظر شکوه و عظمت در حد و اندازه ایوان شرقی است. مهم ترین کتیبه ای که در این بخش استفاده شده، ورودی تمام طبقات گرداگرد نور گیر مدور بنا کتیبه های هلالی قرار گرفته، که با کاشیکاری فیروزه ای تزیین شده است. بر روی هر کدام از کتیبه ها آیاتی از قرآن نگارش شده است. در معماری ایرانی برای ثبت تاریخ آغاز و اتمام ساخت بناهای همگانی به ویژه مساجد، مدارس، آرامگاه ها، پل ها و... از ادبیات منظوم مدد جسته اند و از طریق شعر به ثبت نام و نشان بانی و موسس یا ساعی، معمار و هنرمند و ذکر دقیق تاریخ اتمام بنا پرداخته اند. استفاده از قصیده یا قطعه ای مناسب در بناها، تعامل مستقیم معماری ایرانی و شعر فارسی را در طول تاریخ به ثبت رسانده است. در مسجد دارالاحسان سنندج این موضوع با همان روش که در معماری ایرانی معمول بوده، انجام گرفته است. در دوره قاجار و به ویژه حاکمیت خاندان اردلان (امان الله خان والی) در اتمام و تکمیل آثار معماری از شعر به عنوان مواد تاریخ استفاده شایانی شده است. به عنوان مثال شاعرانی چون میرزا صادق ناطق اصفهانی( وفات 1235هـ.ق) تاریخ بناهای بسیاری را در کردستان به دستور امان الله خان به نظم درآورده است که از نظر صنعت شعری قابل توجه و به لحاظ ذکر و ثبت زمان تکمیل و اتمام ابنیه حائز اهمیت است.

کلمات کليدي :
يادداشت ها (0 مورد)
براي ثبت نظر و مشاركت در گفتگو ،در سايت ثبت نام نمائيد.
 
مسجد اورامان
مسجد اورامان
مدت ويدئو : 02:56/1
بازدید : 2289
امامزاده پیر عمر
امامزاده پیر عمر
مدت ويدئو : 02:06/1
بازدید : 1143
مسجد ملا احمد قیامتى
مسجد ملا احمد قیامتى
مدت پادکست : 4:55
بازدید : 1357
مسجد میرزا فرج ‌الله وزیر
مسجد میرزا فرج ‌الله وزیر
مدت پادکست : 4:35
بازدید : 1294
قرآن نگل
قرآن نگل
مدت ويدئو : 05:38/1
بازدید : 2656
مسجد جامع روستای آرندان
مسجد جامع روستای آرندان
مدت پادکست : 4:13
بازدید : 1257
مسجد دارالاحسان
مسجد دارالاحسان
تعداد تصوير : 12
بازدید : 2010
مسجد بابای نقشبند
مسجد بابای نقشبند
مدت ويدئو : 05:02/1
بازدید : 1252
مسجد آویهنگ
مسجد آویهنگ
مدت ويدئو : 03:02/1
بازدید : 1839
مسجد جامع بانه
مسجد جامع بانه
مدت ويدئو : 05:07/1
بازدید : 2315


امامزاده کوه (امامزاده محسن)
امامزاده کوه (امامزاده محسن)
تعداد تصوير : 12
بازدید : 4300
تصاویر دیدنی امام زاده ابراهیم
تصاویر دیدنی امام زاده ابراهیم
مدت ويدئو : 4:58/1
بازدید : 334
آرامگاه پیر مرادآباد
آرامگاه پیر مرادآباد
تعداد تصوير : 8
بازدید : 763
امامزاده سید ابوالقاسم نصر آباد
امامزاده سید ابوالقاسم نصر آباد
مدت پادکست : 4:24
بازدید : 1344