لزوم گزینش برای انتصاب

در حال بارگذاری ...پادکست

24 شهريور 1399

«124» وَ إِذِ ابْتَلى‌ إِبْراهِیمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ‌ و (به خاطر بیاور) هنگامى كه پروردگارِ ابراهیم، او را با حوادث گوناگونى آزمایش كرد و او به خوبى از عهده آزمایش برآمد. خداوند به او فرمود: من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم. ابراهیم گفت: از فرزندان من نیز (امامانى قرار بده)، خداوند فرمود: پیمان من به ستمكاران نمى‌رسد (و تنها آن دسته از فرزندان تو كه پاك و معصوم باشند شایسته این مقامند). نکته ها حضرت ابراهیم علیه السلام در بین انبیا، جایگاه ومنزلت خاصّى دارد. نام آن بزرگمرد، 69 مرتبه ودر 25 سوره قرآن آمده و از او همانند پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله به عنوان اسوه و نمونه براى بشریّت یاد شده است. در برخى از آیات، آن بزرگوار در ردیف اخیار، صالحان، قانتان، صدّیقان، صابران و وفاكنندگان شمرده شده است. در بزرگداشت این پیامبر بزرگ، خداوند تعابیر خاصّى بكار برده وحتّى یكى از اسرار حج را یادآورى وزنده نگهداشتن ایثارگرى‌ها واز خودگذشتگى‌هاى حضرت ابراهیم علیه السلام گفته‌اند. آن مرد الهى، در عرصه‌هاى گوناگون با انحراف و شرك مبارزه كرد؛ برهان و استدلال او در مقابل ستاره‌پرستان و ماه‌پرستان، مبارزه عملى او با بت‌پرستان، احتجاج او در برابر نمرود و سربلندى او در آزمایشات دیگر، از او انسانى اسوه ونمونه ساخت كه خداوند او را به مقام امامت نصب نمود. در قرآن حدود بیست مرتبه مسئله آزمایش و امتحان مطرح شده واز سنّتهاى الهى است. جلد 1 - صفحه 196 هدف آزمایش؛ آزمایش براى آگاه شدن خداوند نیست، زیرا او از پیش همه چیز را مى‌داند، این آزمایش‌ها براى ظهور و بروز استعدادهاى نهفته و تلاش و عمل انسان‌هاست. اگر انسان كارى نكند، استحقاق پاداش نخواهد یافت. ابزار آزمایش؛ تلخى‌ها و شیرینى‌هاى زندگى، همه ابزار امتحان هستند. گاهى افرادى با شداید و مصایب آزمایش مى‌شوند و برخى دیگر با رفاه، و ناگزیر همه مردم حتّى انبیا مورد امتحان قرار مى‌گیرند. این امتحانات و آزمایش‌ها براى رشد و پرورش مردم است. ابراهیم علیه السلام در هر آزمایشى كه موفّق مى‌شد، به مقامى مى‌رسید: در مرحله نخستین، عبداللّه شد. سپس به مقام نبى‌اللهى رسید. و پس از آن رسول اللّه، خلیل اللّه و در نهایت به مقام امامت و رهبرى مردم منصوب گردید. «1» مراد از «كلمات» در آیه، امتحانات سنگین است كه حضرت ابراهیم از همه‌ى آنها پیروز بیرون آمد. نه عمو، نه همسر و نه فرزند هیچكدام نتوانستند مانع او در راه انجام وظیفه شوند. با آنكه ابراهیم تحت سرپرستى عمویش آزر بود، امّا با بت‌پرستى او و جامعه‌اش به مبارزه برخاست و بت‌شكن بزرگ تاریخ گردید و آنگاه كه از سوى خدا مأموریّت یافت، همسر و فرزندش را در صحراى مكه ساكن نموده و براى تبلیغ به نقطه‌اى دیگر برود، بى‌هیچ دلبستگى، آنها را به خدا سپرد و رفت. همچنین فرمان ذبح فرزندش اسماعیل آمد، رضاى خدا را بر هواى دل ترجیح داد و كارد بر گلوى فرزند نهاد. امّا ندا آمد كه قصد ما كشتن اسماعیل نبود، بلكه امتحان ابراهیم بود. حضرت ابراهیم علیه السلام، مقام امامت را براى نسل خود نیز درخواست نمود، پاسخ آمد كه این مقام عهدى است الهى كه به هر كس لایق باشد عطا مى‌شود. در میان نسل تو نیز كسانى كه شایستگى داشته باشند، به این مقام خواهند رسید. چنانكه پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله از نسل ابراهیم علیه السلام است و به این مقام رسید، ولى كسانى كه دچار كوچكترین گناه و ستمى شده باشند، لیاقت این مقام را ندارند. حضرت ابراهیم علیه السلام تنها پیامبرى است كه مشركان و یهودیان و مسیحیان، همه خود را «1». كافى، ج 1 ص 175. جلد 1 - صفحه 197 پیرو راه او مى‌دانند. در این آیه ضمن تجلیل از ابراهیم علیه السلام، به طور غیر مستقیم به همه مى‌فهماند كه اگر به راستى او را قبول دارید، دست از شرك برداشته و همانند او تسلیم محض اوامر الهى باشید. این آیه یكى از آیاتى است كه پشتوانه فكرى و اعتقادى شیعه قرار گرفته است كه امام باید معصوم باشد و كسى كه لقب ظالم بر او صدق كند، به مقام امامت نخواهد رسید. «1» این آیه، مقام امامت را «عَهْدِی» گفته است، پس آیه؛ «أَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِكُمْ» «2» یعنى اگر شما به امامى كه من تعیین كردم وفادار بودید و اطاعت كردید من نیز به نصرت و یارى كه قول داده‌ام وفا خواهم كرد. پیام ها 1- پیامبران نیز مورد آزمایش الهى قرار مى‌گیرند. «وَ إِذِ ابْتَلى‌ إِبْراهِیمَ» 2- براى منصوب كردن افراد به مقامات، گزینش وآزمایش لازم است. «إِذِ ابْتَلى‌ إِبْراهِیمَ ... بِكَلِماتٍ» 3- منشأ امامت وراثت نیست، لیاقت است كه با پیروزى در امتحانات الهى ثابت مى‌گردد. «فَأَتَمَّهُنَّ» 4- پست‌ها ومسئولیّت‌ها باید تدریجاً و پس از موفّقیّت در هر مرحله به افراد واگذار شود. «فَأَتَمَّهُنَّ ...» 5- امامت، انتصابى است نه انتخابى. امام باید حتماً از طرف خداوند منصوب شود. «إِنِّی جاعِلُكَ» 6- امامت، عهد الهى میان خدا و مردم است. «عَهْدِی» 7- از اهمّ شرایط رهبرى، عدالت و حسن سابقه است. هركس سابقه شرك وظلم داشته باشد، لایق امامت نیست. «1» «لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ»


يادداشت ها (0 مورد)
براي ثبت نظر و مشاركت در گفتگو ،در سايت ثبت نام نمائيد.
 
حکم اسلامی تقلب در امتحان
حکم اسلامی تقلب در امتحان
مدت ويدئو : 05:45
بازدید : 1058
فتاح
فتاح
مدت ويدئو : 03:45
بازدید : 729
درد هایی که با صدقه رفع می شود
درد هایی که با صدقه رفع می شود
مدت ويدئو : 3:49
بازدید : 88
احکام وام های بانکی
احکام وام های بانکی
مدت ويدئو : 4:02
بازدید : 210
توصیه های رهبری نهج البلاغه
توصیه های رهبری نهج البلاغه
مدت ويدئو : 02:22
بازدید : 408
همه ...
حکم استفاده از ظروف طلا و نقره
حکم استفاده از ظروف طلا و نقره
مدت پادکست : 3:04
بازدید : 285
جایگاه خوش بینی و بد بینی
جایگاه خوش بینی و بد بینی
مدت پادکست : 4:51
بازدید : 881
توجه به فقرا از منظر قرآن کریم
توجه به فقرا از منظر قرآن کریم
مدت پادکست : 5:42
بازدید : 82
توجّه به انعكاس حرف‌ها
توجّه به انعكاس حرف‌ها
مدت پادکست : 4:23
بازدید : 43
مسئولیت پذیری یک مسلمان
مسئولیت پذیری یک مسلمان
مدت پادکست : 3:19
بازدید : 327
همه ...
تعزیه حضرت علی اکبر ۱۳۹۸ سمیرم
تعزیه حضرت علی اکبر ۱۳۹۸ سمیرم
تعداد تصوير : 58
بازدید : 206
گلچینی از تصاویر الله
گلچینی از تصاویر الله
تعداد تصوير : 22
بازدید : 16305
غبارروبی حسینیه اعظم زنجان در آستانه محرم
الله
الله
تعداد تصوير : 5
بازدید : 1374
دلیل سجده کردن شیعیان بر مهر چیست؟
دلیل سجده کردن شیعیان بر مهر چیست؟
تعداد تصوير : 8
بازدید : 1729
همه ...