کتاب موسیقی فولکوریک گیلان

در حال بارگذاری ...پادکست
5.6

08 ارديبهشت 1399

کتاب ترانه های فولکوریک فریدون پوررضا در حالی برگزار شد که این خواننده و ترانه سرا- که عمری را صرف ضبط و نگه داشت ترانه های فولکوریک گیلان نموده بود- ۵سال پیش دم فروبست و نتوانست در زمان حیات نتیجه پژوهش هایش را در حوزه موسیقی فولکوریک گیلان ببیند.د ر این مراسم، بار دیگر صدای استاد پوررضا که در تالار وحدت اجرا داشت، طنین انداز شد که: ” من ۵۰سال دویدم و دویدم جز اخلاص روستا هیچ ندیدم. من سرشار از آواهای بومی هستم، آنهایی که در سرزمین های سخت و جدا مانده از شهر، آثار فولکوریک دست نخورده ماند و من از گرد راه برسم و تحفه ای به دیارم برسانم.” مدیر انتشارات ایلیا، پوررضا را اسطوره موسیقی گیلان توصیف کرد و افزود: به عنوان ناشر این اثر خوشحالم که توانستم آرزوی استاد را تحقق بخشم. حامد پورشعبان، ویراستار کتاب “موسیقی فولکوریک گیلان” گفت: پوررضا مردی بود که همه مردم گیلان با صدای او زندگی می کردند. وی، سابقه این اثر پژوهشی را بیان کرد و افزود: این اثر در قالب یک طرح تحقیقی سالهای ۱۳۸۰ به همت شادروان پوررضا آماده و قرار بود همان سالها چاپ شود که برخی سستی ها از جانب ناشر مانع از آن شد. پورشعبان، تاریخچه ای از ردیف ها و دستگاه های موسیقایی و منابع پژوهشی در حوزه موسیقی فولکوریک را توضیح داد و ادامه داد: از دوره قاجار خواننده و نوازنده هایی بودند که تصنیف اجرا می کردند و حضور ابوالحسن صبا باعث شد مقام ها و ریز مقام ها و گوشه های بیشتری در موسیقی ردیف ضبط کنیم. وی افزود: اردیبهشت ۱۳۰۶ وقتی هیات ارکستر علی نقی خان وزیری در سالن شهرداری رشت و انزلی برنامه اجرا کردند، استقبال بینظیر مردم موجب شد یک سال بعد، بهمت صبا مدرسه صنایع ظریفه برای ترویج موسیقی در گیلان دایر شود و از همان زمان صبا با سفر به دیلمان و اسپیلی، برخی مقام های گیلان نظیر: زرد ملیجه، گوسفند دوخان، دیلمان و کوهستان را ضبط کرد که بعدها دو قطعه از آن توسط استاد بنان در فیلم طوفان اجرا و سبب شهرت وی شد. پورشعبان به آلبوم ۴۶کاسته گیلکی و تالشی را هم یک اثر ماندگار نام برد که با انتشار ان پوررضا گفت؛ من تا قبل از انتشار این آلبوم در غبار فراموشی بودم و با تولید این مجموعه احساس می کنم زحمات سالیان دراز من بر باد نرفته است. ویراستار کتاب پوررضا همچنین گفت: شاید این کتاب یک اثر اکادمیک در حوزه موسیقی نباشد، اما یک اثر تجربی و ارزشمند در حوزه موسیقی فولکوریک است و ای کاش استاد خود زنده بود و خود پاسخگوی برخی از سوالات ما می شدند، زیرا در کتاب از مقام هایی نام برده می شود که آشنا با آن نبودیم و استاد علاقه نداشت نظر و نوشته اش تغییر کند. پورشعبان، پوررضا را یک استثنا در حوزه موسیقی توصیف کرد و اذعان داشت: وی تنها مجری اثر آهنگساز نبود، بلکه نبوغی داشت که خود بسیاری از کارها را آهنگسازی می کرد و هم صدای ملودی ها را اجرا می نمود. وی نگاه جامعه شناسانه پوررضا را نیز در این اثر ستود و اضافه کرد: ویژگی دیگر این کتاب، برخورد جامعه شناسانه پوررضاست و به لحاظ مردم شناسی هم می توان این کتاب را مورد تحلیل قرار داد. زیرا وجه تسمیه و تمثیل برخی ترانه ها نظیر ماشین باری یا دیلمان رهنه را خود استاد توضیح داده است. هوشنگ عباسی، دیگر سخنران این مراسم بود. وی که در سفر و حضر همنشین استاد برای جمع آوری این اثر بود، گفت: کلیدواژه پوررضا آواز است و او کسی است که ۴۰۰ترانه را خواند. مدیر مسئول ره آورد گیل یادآور شد: آغاز انتشار این اثر، یک طرح پژوهشی بود که در شورای پژوهشی اداره فرهنگ و ارشاد کلید خورد و در بخش جمع آوری و ضبط آواهای گیلکی بنده با پوررضا همکاری می کردم. این طرح همان سالهای ۱۳۸۰ به عنوان یک اثر پژوهشی نمونه و مورد تقدیر قرار گرفت ولی افسوس که با وجود پیگیریهای شخص پوررضا و بنده برای انتشار آن از سوی متولیان فرهنگی به نتیجه نرسید. وی ادامه داد: چندسال بعد به پیشنهاد اخوان لنگرودی، مجموعه در اختیار نشر ثالث قرار گرفت و متاسفانه بدقولی های این انتشارات نیز آرزوی استاد را محقق نکرد و بعد از فوت استاد، به همت فرزاندانش، اثر به یک انتشارات محلی سپرده شد. عباسی ضمن تقدیر از تلاش های مسعود پورهادی در آوانوشت های ترانه های گیلکی این اثر خاطر نشان کرد: آوانوشت ترانه های تالشی نیز توسط دکتر نصرتی انجام گرفته است. وی، این اثر ارزشمند را بخشی از هویت فرهنگ گیلان توصیف کرد و اضافه کرد: زمینه اجتماعی بیشتر ترانه ها در این اثر ذکر شده است. عباسی در بخشی از سخنان خود، ویژگی های چند وجهی پوررضا را هم توضیح داد و یادآور شد که وی علاوه بر ترانه سرایی در زمینه خوشنویسی، تئاتر، شاعری و تعزیه خوانی نیز مهارت داشته است. مسعود پورهادی، نیز ضمن ابراز خرسندی از انتشار این اثر گفت: با اینکه فکر انتشار این کتاب در منزل بنده توسط اخوان لنگرودی مطرح شد، با این حال آرزو داشتیم در زمان حیات استاد به چاپ می رسید. این پژوهشگر افزود: این اثر محصول تجربه زیستی آدمی است که در حوزه آوازهای بومی ایران و گیلان کم نظیر است و خوشحالم که این پروسه رنج بالاخره به ثمر رسید و با همت خانواده پوررضا، یادگار پدر به مثابه یک مقام در حوزه فرهنگ و تمدن منتشر شد. پورهادی همچنین گفت: پوررضا آخرین حلقه از نسل گیله مردانی است که در دهه ۲۰ شاهد تغییرات جوامع روستایی است که به سمت شهر نشینی می روند و او تلاش دارد انتقال دهنده فرهنگ روستایی باشد به همین دلیل این اثر به لحاظ زبانی و بررسی ساختار جوامع روستایی دهه ۲۰ نیز قابل بررسی است. وی تاکید کرد: پوررضا با اینکه گیلک بود، به خوبی توانست ترانه های زبان تالشی و گیلکی شرق گیلان را ثبت و ضبط کند. و از این لحاظ میراث ارزشمندی برای ما بجا گذاشته است. در این مراسم، همچنین استاد دژآباد و ویسانلو نیز با ذکر خاطراتی یاد استاد موسیقی گیلان را گرامی داشتند و با اجرای فرهاد پوررضا قطعاتی از آوازهای فریدون پوررضا اجرا شد. در پایان، از کتاب ” موسیقی فولکوریک گیلان”، اثر پژوهشی شادروان فریدون پوررضا رونمایی شد.


يادداشت ها (0 مورد)
براي ثبت نظر و مشاركت در گفتگو ،در سايت ثبت نام نمائيد.
 
آیا فرزند شما افسرده است؟
آیا فرزند شما افسرده است؟
مدت ويدئو : 4:22
بازدید : 287
کتاب سرای سلیمان خان
کتاب سرای سلیمان خان
مدت ويدئو : 2:43
بازدید : 88
سرگذشت های عبرت انگیز
سرگذشت های عبرت انگیز
مدت ويدئو : 2:19
بازدید : 234
جبهه ذوالفقاریه
جبهه ذوالفقاریه
مدت ويدئو : 01:19
بازدید : 316
همه ...
کتاب تمرین شهادت
کتاب تمرین شهادت
مدت پادکست : 0:54
بازدید : 395
کتاب کیمیای محبت
کتاب کیمیای محبت
مدت پادکست : 3:39
بازدید : 254
کتاب جوان و  تشکیل خانواده
کتاب جوان و تشکیل خانواده
مدت پادکست : 5:55
بازدید : 34
کتاب آزادی معنوی
کتاب آزادی معنوی
مدت پادکست : 3:48
بازدید : 40
همه ...
کتاب خطی خواص الاشجار
کتاب خطی خواص الاشجار
تعداد تصوير : 20
بازدید : 1287
کتاب آموزشی تست نفوذ با Backtrack
کتاب آموزشی تست نفوذ با Backtrack
تعداد تصوير : 4
بازدید : 828
کتاب حیرانی
کتاب حیرانی
تعداد تصوير : 1
بازدید : 1102
کتاب توبه شاعر شعر است
کتاب توبه شاعر شعر است
تعداد تصوير : 1
بازدید : 1271
کتابخانه‌ی اختصاصی نیاوران
کتابخانه‌ی اختصاصی نیاوران
تعداد تصوير : 20
بازدید : 641
همه ...