حلم خدا

در حال بارگذاری ...پادکست
5.6

06 آذر 1398

حِلْم، فضیلتی اخلاقی که هم به انسان و هم به خدا نسبت داده شده است. این صفت در انسان، به معنای بردباری در رفتار با دیگران و نیز در مواجهه با ناگواری‌های زندگی است و حلیم بودن خدا، تأخیر او در عقوبت گناهکاران است که از روی تفضل و با وجود توانایی بر کیفر آنها صورت می‌پذیرد. بنابر احادیث شیعه، حلم موجب میانه‌روی انسان در امور و آرامش‌یافتن روان او می‌شود. از دیدگاه عارفان و صوفیان، حلم یکی از هفت صفت اصلی روح است؛ صفاتی که سرچشمه صفات دیگر است. حلم منشأ وقار، حیا و تحمل است. در قرآن کریم، واژه حلم به‌کار نرفته است اما مشتقات آن پانزده بار آمده است.[۶] در قرآن، هم خدا و هم انسان‌ها با صفت حلیم مدح شده‌اند. در یازده آیه، این صفت به خدا نسبت داده شده و در بقیه آیات به پیامبران الهی، یعنی حضرت ابراهیم، حضرت اسماعیلو حضرت شُعَیب نسبت داده شده است. مفسران حلیم بودن خدا را به تأخیر او در عقوبت گناهکاران تفسیر کرده‌اند، که از روی تفضل و با وجود توانایی بر کیفر ایشان، صورت می‌پذیرد. صفت حلیم درباره حضرت ابراهیم ناظر بر شکیبایی و بردباری او در برابر نسبت‌های ناروا و آزار و اذیت کافران است. به گفته مفسران، بشارت به حضرت ابراهیم، که صاحب فرزندی حلیم می‌شود، بدین‌معناست که این فرزند به سنی می‌رسد که صفتِ حلم و وقار در او بروز و ظهور می‌یابد و همین صفت، باعث صبر او در مقابل امتحان دشوار الهی، یعنی فرمان ذبح،می‌گردد. آیه ۸۷ سوره هود حاکی از آن است که کافران، این صفت را درباره حضرت شعیب به کار می‌برده‌اند. برخی از لغویان و مفسران گفته‌اند این سخن بر وجه کنایه و برای استهزای شعیب به‌کار می‌رفته است و او را سفیه و جاهل خوانده‌اند.برخی دیگر، علاوه بر این قول، گفته‌اند احتمال دارد این سخن به معنای واقعی به کار رفته باشد؛ بدین‌معنی که کافران دعوت شعیب به توحید و رعایتِ عدل در داد و ستد و درست پیمانه کردن را مخالف حلیم و رشید بودن او دانسته‌اند. مفهوم برخی آیات قرآن نیز ناظر بر انتساب حلم به خدا و انسان‌ها است. مثلاً واژه «هَوْناً» را در آیه ۶۳ سوره فرقان، به حلم و وقار بندگان خدا (عِبادُ آلرَّحمن) در برخورد با جاهلان تفسیر کرده‌اند.کظمِ غیظ نیز که تقریباً مترادف حلم است در آیات قرآن کریم از صفات مُتَّقین و مُحْسِنین دانسته شده است.همچنین عبارت «وَ لکِنْ یؤَخِّرُهُمْ اِلی اَجَلٍ مُسَمًّی» در آیه ۶۱ سوره نحل بر حلم خدا در تأخیر عقوبتِ ظالمان دلالت دارد.


يادداشت ها (0 مورد)
براي ثبت نظر و مشاركت در گفتگو ،در سايت ثبت نام نمائيد.
 
فاطمه جان چه وقت رفتنت بود؟
فاطمه جان چه وقت رفتنت بود؟
مدت ويدئو : 04:39
بازدید : 3429
افشای عیوب
افشای عیوب
مدت ويدئو : 01:57
بازدید : 1682
اجازه تاخیر در پرداخت خمس
اجازه تاخیر در پرداخت خمس
مدت ويدئو : 4:11
بازدید : 233
حکم مباح بودن مکان نماز
حکم مباح بودن مکان نماز
مدت ويدئو : 4:06
بازدید : 511
دعای روز شانزدهم ماه رمضان
دعای روز شانزدهم ماه رمضان
مدت ويدئو : 01:32
بازدید : 568
همه ...
خورشید نیمه شعبان
خورشید نیمه شعبان
مدت پادکست : 6:00
بازدید : 1146
مردم پس از جنگها
مردم پس از جنگها
مدت پادکست : 5:12
بازدید : 693
نقش پاداش الهی در انفاق
نقش پاداش الهی در انفاق
مدت پادکست : 4:41
بازدید : 764
یاران واقعی امام زمان (ع)
یاران واقعی امام زمان (ع)
مدت پادکست : 5:13
بازدید : 1103
مادران باردار و شیرده و روزه داری
مادران باردار و شیرده و روزه داری
مدت پادکست : 3:58
بازدید : 274
همه ...
جزء خوانی قرآن کریم در مصلی رشت
جزء خوانی قرآن کریم در مصلی رشت
تعداد تصوير : 16
بازدید : 820
شبیه خوانی دراب اسک
شبیه خوانی دراب اسک
تعداد تصوير : 1
بازدید : 590
جشن تکلیف درحرم امام رضا(ع)
جشن تکلیف درحرم امام رضا(ع)
تعداد تصوير : 12
بازدید : 6938
تعزیه عبدالله علیه السلام در سمیرم ۱۳۹۸
تعزیه عبدالله علیه السلام در سمیرم ۱۳۹۸
تعداد تصوير : 42
بازدید : 113
رونمایی از روپوش قبور امامین عسکریین (ع)
رونمایی از روپوش قبور امامین عسکریین (ع)
تعداد تصوير : 20
بازدید : 227
همه ...