حلم خدا

در حال بارگذاری ...پادکست

06 آذر 1398

حِلْم، فضیلتی اخلاقی که هم به انسان و هم به خدا نسبت داده شده است. این صفت در انسان، به معنای بردباری در رفتار با دیگران و نیز در مواجهه با ناگواری‌های زندگی است و حلیم بودن خدا، تأخیر او در عقوبت گناهکاران است که از روی تفضل و با وجود توانایی بر کیفر آنها صورت می‌پذیرد. بنابر احادیث شیعه، حلم موجب میانه‌روی انسان در امور و آرامش‌یافتن روان او می‌شود. از دیدگاه عارفان و صوفیان، حلم یکی از هفت صفت اصلی روح است؛ صفاتی که سرچشمه صفات دیگر است. حلم منشأ وقار، حیا و تحمل است. در قرآن کریم، واژه حلم به‌کار نرفته است اما مشتقات آن پانزده بار آمده است.[۶] در قرآن، هم خدا و هم انسان‌ها با صفت حلیم مدح شده‌اند. در یازده آیه، این صفت به خدا نسبت داده شده و در بقیه آیات به پیامبران الهی، یعنی حضرت ابراهیم، حضرت اسماعیلو حضرت شُعَیب نسبت داده شده است. مفسران حلیم بودن خدا را به تأخیر او در عقوبت گناهکاران تفسیر کرده‌اند، که از روی تفضل و با وجود توانایی بر کیفر ایشان، صورت می‌پذیرد. صفت حلیم درباره حضرت ابراهیم ناظر بر شکیبایی و بردباری او در برابر نسبت‌های ناروا و آزار و اذیت کافران است. به گفته مفسران، بشارت به حضرت ابراهیم، که صاحب فرزندی حلیم می‌شود، بدین‌معناست که این فرزند به سنی می‌رسد که صفتِ حلم و وقار در او بروز و ظهور می‌یابد و همین صفت، باعث صبر او در مقابل امتحان دشوار الهی، یعنی فرمان ذبح،می‌گردد. آیه ۸۷ سوره هود حاکی از آن است که کافران، این صفت را درباره حضرت شعیب به کار می‌برده‌اند. برخی از لغویان و مفسران گفته‌اند این سخن بر وجه کنایه و برای استهزای شعیب به‌کار می‌رفته است و او را سفیه و جاهل خوانده‌اند.برخی دیگر، علاوه بر این قول، گفته‌اند احتمال دارد این سخن به معنای واقعی به کار رفته باشد؛ بدین‌معنی که کافران دعوت شعیب به توحید و رعایتِ عدل در داد و ستد و درست پیمانه کردن را مخالف حلیم و رشید بودن او دانسته‌اند. مفهوم برخی آیات قرآن نیز ناظر بر انتساب حلم به خدا و انسان‌ها است. مثلاً واژه «هَوْناً» را در آیه ۶۳ سوره فرقان، به حلم و وقار بندگان خدا (عِبادُ آلرَّحمن) در برخورد با جاهلان تفسیر کرده‌اند.کظمِ غیظ نیز که تقریباً مترادف حلم است در آیات قرآن کریم از صفات مُتَّقین و مُحْسِنین دانسته شده است.همچنین عبارت «وَ لکِنْ یؤَخِّرُهُمْ اِلی اَجَلٍ مُسَمًّی» در آیه ۶۱ سوره نحل بر حلم خدا در تأخیر عقوبتِ ظالمان دلالت دارد.


يادداشت ها (0 مورد)
براي ثبت نظر و مشاركت در گفتگو ،در سايت ثبت نام نمائيد.
 
آداب ظاهری تلاوت قرآن
آداب ظاهری تلاوت قرآن
مدت ويدئو : 04:44
بازدید : 331
اجابت دعا در زمان ها و مکان های خاص
اجابت دعا در زمان ها و مکان های خاص
مدت ويدئو : 4:38
بازدید : 32
دعای کمیل در مدینه منوره
دعای کمیل در مدینه منوره
مدت ويدئو : 00:46
بازدید : 509
پیام های سوره مبارکه علق
پیام های سوره مبارکه علق
مدت ويدئو : 07:00
بازدید : 650
سر سلسله مردم آزاد، حسین جان
سر سلسله مردم آزاد، حسین جان
مدت ويدئو : 02:32
بازدید : 475
همه ...
غمها و پیری زودرس
غمها و پیری زودرس
مدت پادکست : 2:59
بازدید : 784
روزه سپر آتش جهنم هست
روزه سپر آتش جهنم هست
مدت پادکست : 3:26
بازدید : 279
زیارت عاشورا
زیارت عاشورا
مدت پادکست : 11:34
بازدید : 548
جانشینی امام علی (ع)
جانشینی امام علی (ع)
مدت پادکست : 5:01
بازدید : 331
جاهل از نگاه نهج البلاغه
جاهل از نگاه نهج البلاغه
مدت پادکست : 4:28
بازدید : 994
همه ...
ذکر سجده واجب آیات قرآن
ذکر سجده واجب آیات قرآن
تعداد تصوير : 1
بازدید : 4362
تجمع لبیك یا حسین(ع) در لارستان
تجمع لبیك یا حسین(ع) در لارستان
تعداد تصوير : 17
بازدید : 46
نماز جمعه
نماز جمعه
تعداد تصوير : 80
بازدید : 808
افطاری در حرم مطهر رضوی
افطاری در حرم مطهر رضوی
تعداد تصوير : 40
بازدید : 650
جشن تکلیف درحرم امام رضا(ع)
جشن تکلیف درحرم امام رضا(ع)
تعداد تصوير : 12
بازدید : 6658
همه ...