دهیدراته شدن بدن

در حال بارگذاری ...پادکست
7

20 خرداد 1396

بدن ما روزانه ۲ الی ۳ لیترآب از طریق ادرار، تعریق و تنفس از دست می دهد و باید جبران شود. در عین حال ممکن است این مقدار در اثر ورزش، فعالیت بدنی بالا و شیردهی و ... بیشتر شود. زمانی که مایعات بدن از بین برود و ما به اندازه‌ی کافی آب برای جبران آن ننوشیم بدن دهیدراته می شود که عوارضی همچون سردرد، سرگیجه، منگی، کسالت، بی‌حالی، افزایش ضربان قلب، ضعف و یا حتی ناآرامی و آشفتگی را در پی خود دارد. برای جلوگیری از دهیدراته شدن بدن بهتر است به طور مداوم و قبل از این که احساس تشنگی کنیم، مخصوصا در فصول گرم سال آب بنوشیم. درباره نوزادان و سالمندان مشکل دهیدراته شدن بیشتر شایع است، چرا که سالمندان کمتر احساس تشنگی می کنند و نوزادان هم حس تشنگیشان را نمی توانند به درستی منتقل کنند بنابراین بهتر است مراقب باشیم، برای جلوگیری از دهیدراته شدن بدنشان به میزان کافی آب دریافت کنند. بدن ما به دلایل مختلفی در معرض دهیدراته شدن قرار می‌گیرد مثل: تعریق زیاد مثل زمانی که دمای هوا بسیار بالاست و یا انجام حرکات ورزشی سنگین در هوای گرم ،اسهال و استفراغ،مصرف داروهای ادرار آور یا ملین،برخی از بیماری‌ها مانند دیابت نیز می‌تواند به دهیدارته شدن بدن منجر شود.در شرایط معمولی زمانی که مایعات بدن کم می‌شود احساس تشنگی می‌کنیم. با مصرف آب و مایعات این کمبود جبران می‌شود و حالت دهیدارته شدن موقتی از بین می‌رود.کمبود آب بدن می‌تواند باعث سردرد، سرگیجه، منگی، کسالت، بی‌حالی، افزایش ضربان قلب، ضعف یا سستی و یا حتی ناآرامی و آشفتگی منجر شوددهیدراته شدن برای چه کسانی خطرناک است؟ توجه داشته باشید که از بین رفتن آب بدن در افراد حساس و ضعیف به این سادگی‌ها هم نیست. به عنوان مثال افراد مسن کمتر احساس تشنگی می‌کنند برای همین به اندازه‌ی کافی آب نمی‌نوشند. در نتیجه آب بدنشان به میزان کافی تأمین نمی‌شود. برای همین بیشتر در معرض دهیدراته شدن قرار می‌گیرند.در مورد نوزادها نیز همین طور. کودکان تازه متولد شده نمی‌توانند تشنگی‌شان را به زبان بیاورند برای همین نیز در معرض دهیدراته شدن قرار می‌گیرند. این حالت برای همه مشکل آفرین است اما برای افراد ضعیف، افراد مسن و نوزادان و کودکان خطرات بیشتری دارد.چگونه می‌توان علائم دهیدراته شدن را تشخیص داد؟ به جز تشنگی دهیدراته شدن علائم دیگری نیز دارد مثل بی‌قراری، آشفتگی، گود رفتن چشم‌ها و خشک شدن دهان.دهیدراته شدن منجر به چه علائمی می‌شود؟ زمانی که بدن ما با کمبود آب مواجه باشد پوست سرد و خشک می‌شود. به عنوان مثال می‌توانید با یک آزمایش ساده بفهمید آیا با کمبود آب مواجه هستید یا نه؟ برای این کار پوست پشت دستتان را با نوک دو انگشت اشاره و شست نیشگون کوچک بگیرید. اگر روی پوستتان چین خوردگی ایجاد شد و مدتی به همان حالت ماند یعنی این که بدنتان با کمبود آب مواجه است.کمبود آب بدن می‌تواند باعث سردرد، سرگیجه، منگی، کسالت، بی‌حالی، افزایش ضربان قلب، ضعف یا سستی و یا حتی ناآرامی و آشفتگی منجر شود.در بین نوزادان و کودکان دهیدراته شدن با ناله و نق زدن خود را نشان می‌دهد. کودکی که دچار کمبود آب است ساکت و کم تحرک شده و به سختی از خواب بیدار می‌شود. نفس نفس زدن و سیاهی دور چشم نوزادان و کودکان نیز از علائم کمبود آب است. چه باید کرد؟ اگر حالت دهیدراته شدن خیلی جدی و شدید نباشد می‌توانید با مصرف مایعاتی که حاوی آب و املاح است آب از دست رفته را جبران کرد. برای این کار مصرف سرم های خوراکی که در داروخانه ها به فروش می‌رسد ایده آل است. در صورت نبودن این سرم ها می‌توانید به آب معمولی مقدار نمک و کمی قند اضافه کرده و میل کنید. یا این که از آب سبزیجات استفاده کنید.اگر کمبود آب، به گرمای شدید مربوط شود همزمان با مصرف مایعات به خنک کردن بدن نیز اقدام کنید. در این صورت دوش گرفتن بسیار مفید است. با این حال با مشاهده‌ی اولین علائم دهیدراته شدن شدید و جدی حتماً به پزشک مراجعه کنید اما اگر کمبود آب به گرمای شدید مربوط شود همزمان با مصرف مایعات به خنک کردن بدن نیز اقدام کنید. در این صورت دوش گرفتن بسیار مفید است. با این حال با مشاهده‌ی اولین علائم دهیدراته شدن شدید و جدی حتماً به پزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که افراد ضعیف خیلی زود دچار کمبود آب می‌شوند. چگونه می‌توان از دهیدراته شدن بدن پیشگیری کرد؟به طور مرتب آب بنوشید. منتظر نباشید که تشنگی به سراغتان بیاید و بعد آب بنوشید. مخصوصاً افراد مسن باید قبل از تشنگی به طور مرتب آب و مایعات دیگر مصرف کنند. در خصوص کودکان حواستان باشد که شیشه شیر حاوی آب را در اختیارشان قرار دهید و یا اگر هنوز شیر می‌خورد بیشتر به او شیر بدهید.اگر دچار اسهال یا استفراغ شده‌اید سرم خوراکی دم دستتان باشد و مدام از آن بنوشید. زمانی که هوا خیلی گرم است و یا دچار بیماری یا مسمومیت غذایی شده‌اید باید بیشتر دقت کنید. در این صورت بیشتر در معرض کمبود آب قرار دارید. لازم است که مایعات بیشتری بنوشید تا بدنتان دهیدراته نشود.


يادداشت ها (0 مورد)
براي ثبت نظر و مشاركت در گفتگو ،در سايت ثبت نام نمائيد.
 
شکل گرفتن خاطرات
شکل گرفتن خاطرات
مدت ويدئو : 4:25
بازدید : 189
طراحی روی در با ویترای
طراحی روی در با ویترای
مدت ويدئو : 2:29
بازدید : 266
رژیم های غذایی نامتعادل و عوارض آن
رژیم های غذایی نامتعادل و عوارض آن
مدت ويدئو : 3:13
بازدید : 179
ظروف آلومینیوم
ظروف آلومینیوم
مدت ويدئو : 1:33
بازدید : 246
همه ...
ظروف مسی
ظروف مسی
مدت پادکست : 2:58
بازدید : 1515
محل ابلاغ و چگونگی ابلاغ اوراق قضایی
محل ابلاغ و چگونگی ابلاغ اوراق قضایی
مدت پادکست : 3:29
بازدید : 350
آموزش زبان بیگانه به کودکان
آموزش زبان بیگانه به کودکان
مدت پادکست : 2:11
بازدید : 471
کتاب راز سایه
کتاب راز سایه
مدت پادکست : 2:30
بازدید : 54
داروهای ماهواره ای
داروهای ماهواره ای
مدت پادکست : 3:06
بازدید : 1020
همه ...
داروخانه ای از جنس نگارخانه
داروخانه ای از جنس نگارخانه
تعداد تصوير : 20
بازدید : 1055
سنگ آهک
سنگ آهک
تعداد تصوير : 12
بازدید : 3978
اولین کامپیوتر در ایران
اولین کامپیوتر در ایران
تعداد تصوير : 2
بازدید : 1599
مروارید
مروارید
تعداد تصوير : 16
بازدید : 6197
تاریخچه صنعت  نفت ایران
تاریخچه صنعت نفت ایران
تعداد تصوير : 16
بازدید : 369
همه ...