04 آذر 1395
تهیه ی دشو مثل گرفتن رب کنس (ازگل) سابقه ی بس طولانی در کرانه های جنوبی دریای مازندران و بندپی دارد. کلهو (کلو) درختی برگ ریز است که به وفور در مناطق جنگلی به ویژه در پایین دست بندپی یافت می شود. میوه ی این درخت که فروونی نامیده می شود در گذشته محصول مهم و پرکاربردی بوده است. به دلیل کمبود و حتی نبود و گرانی قند و شکر در گذشته، دشو بسیار پر استفاده بوده است. این محصول در آن روزگاران هم کار قند و شکر را می کرده است و هم کاربرد عسل و انواع مرباها را داشته است، بنابراین فرآورده ی بسیار مهمی بوده است.این فصل از اوایل آبان تا اواسط آذر ادامه داشته است و هر خانواده ای سعی می کرده است که تا قبل از شب «تیرماه سیزه شو» اولین دشو را آماده کند تا با آن «بشتزیک» تهیه شود. «تیرماه سیزه شو» جشنی بازمانده از ایران کهن است و شب بزرگداشت آرش. «تیرگان» بعدها در قرون اسلامی بنابر روایت هایی با عنوان شب تولد علی (ع) به حیات خود در بندپی ادامه داد.تهیه ی دشو یا در زبان محلی «دشو پجی desho paji» فعالیتی همگانی در خانواده یا حتی در بین همسایگان بوده است و به دلیل اهمیتی که داشته است اکثر خانواده هایی که در جنگل ها زندگی می کرده اند، دشوی مورد نیاز سالانه ی خود را تهیه می کرده اند و حتی خانواده هایی که در محله های جلگه ای همچون گلیا، پاشامیر و … زندگی می کرده اند در این فصل به مناطق جنگلی می رفته اند و مقدار مورد نیاز خود را تهیه می کرده اند. حتی در مواردی بعضی از ساکنان محل ها چند شب را در نزد افراد آشنا و فامیل خود در مناطق جنگلی به سر می برده و با آن ها به اشتراک دشو درست می کردند و محصول را به نصف می برده اند در واقع نوعی تعاون و همکاری در بین اهالی بندپی در مراسم «دشوپزان» وجود داشته است. دشو پجی رسم مهمی در بندپی بوده است و به دلیل آنکه پیوند محکمی با زندگی روزمره داشته است، حتما اجرا می شده است. بنابراین به دلیل اهمیت آن تهیه ی مواد اولیه ی آن بحث مهمی بوده است و هر کسی در مرتع و ملک خود به چیدن فروونی اقدام می کرده است .